Third-party Cookies zullen ergens in 2021 uit Chrome verdwijnen (aangekondigd door Google in januari van dit jaar). Wat betekent dit voor ons? Geen Facebook Pixel meer, wat betekent dat er geen lookalike & custom audiences meer zijn, conversie tracking, Ad optimalisatie of retargeting?

Geen reden tot paniek, want er is een oplossing, die bestaat uit het laten verzamelen van alle gegevens op onze webservers, wat cruciaal zal worden als we alle coole tools willen blijven gebruiken waar wij, Digital Marketers, zo van houden.

Conversion API vervangt Facebook Pixel

De oplossing heet Conversion API en is een Facebook-tool die de gebeurtenissen op je website registreert en deelt vanaf jou servers naar de Facebook-servers.

Dit is vergelijkbaar met wat er wordt gedaan door de Facebook-pixel dat op je Chrome-browser is geïnstalleerd, maar in dit geval worden de gegevens verzameld door de server van jou website, niet door de browser. Dus, zelfs als de browser sommige gegevens van je Pixel blokkeert, komt het nog steeds op de Facebook-servers terecht.

Op dit moment wordt de Conversion API meer gebruikt als een back-up voor de browser/Pixel, niet als vervanging daarvan. Dus, als we het nu al installeren, zal het je Pixel prestaties verbeteren, wat geweldig is!

Er zijn drie manieren waarop de Facebook Conversion API kan worden ingesteld:

  1. Handmatig, als we wat code willen schrijven.
  2. Door de taak te delegeren aan een ontwikkelaar.
  3. Met behulp van een Partner Integration zoals Zapier of Integromat (onder andere).

De derde methode is de eenvoudigste en meest kostenefficiënte, omdat je geen codering skills nodig hebt, en je kunt het makkelijk zelf kan doen, door de stapsgewijze instructies van de app van je keuze te volgen. Het kan op het eerste gezicht intimiderend lijken, maar het is zo eenvoudig als elke plug-in van Shopify.

Als voorbeeld, laten we zeggen dat je een Shopify winkel hebt en dat je wilt dat Facebook begrijpt wanneer er een aankoop gebeurt, dus het wordt weerspiegeld in je advertentie account dashboard. Dus, aan de ene kant is er Shopify en aan de andere kant is er de conversie API van Facebook.

Met een Partnerintegratie kan je het evenement “Conversie” van Shopify, het evenement “Conversie” van Conversion API, kiezen en deze aan elkaar koppelen zodat ze gesynchroniseerd zijn als hetzelfde evenement. Dus, wanneer “Conversie” wordt getriggerd op Shopify, zal het automatisch “Conversie” triggeren op de Conversion API, die de Facebook servers zal informeren en de aankoop zal laten verschijnen op je advertentie account dashboard in de “Conversie” kolom.

Natuurlijk is dit niet zo handig als het automatisch laten doen van de Pixel, maar wanneer de Pixel nutteloos wordt, zal dit de enige manier zijn om te blijven profiteren van wat Facebook Ads zo geweldig maakt.

Investeer nu in data, profiteer later

In het kader van de afronding raden wij aan om zo snel mogelijk te beginnen met het gebruik van Conversions API, omdat dit de prestaties van onze Pixel zal verbeteren en we al voorbereid zijn op het moment dat we “Pixelloos” achterblijven. Vrij goede resultaten voor slechts een paar uur tijdsinvestering.

Als je meer wilt weten over de Conversion API en hoe je deze kunt instellen, kan je het officiële artikel van Facebook over dit onderwerp openen door hier te klikken.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *